سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کارون

بسمه تعالی

Velvet          revolution 

انقلاب مخملی یا انقلاب رنگی یا انقلاب گلی ، نوعی کودتای بدون خونریزی است وبه تغییر وتحولاتی اطلاق می شود که تا به امروز در برخی از کشورهای باقیمانده از بلوک شرق اتفاق افتاده و هیأت حاکمه این کشورها ، جای خود را به حکومت های طرفدار غرب داده اند . این اصطلاح را برای اولین بار واسلاوهاول، رئیس جمهورسابق چک، که در آن زمان رهبرمخالفان این کشور بود ، برسر زبان ها انداخت .

 براساس طرح خاورمیانه بزرگ ، ایالات متحده می کوشد که کودتاهای مخملی را در این منطقه نیز به راه اندازد . کودتاهای مخملی ، واجد خصوصیات پیوسته و همگون در علل وشکل تحولات می باشند .

تمامی آنها به جز قرقیزستان ، بدون استفاده از ابزارهای خشونت آمیز وطی راهپیمایی های خیابانی ، به پیروزی رسیدند . تمامی این تحرکات با شعارهای مبتنی بر ایدئولوزی لیبرالیسم انجام گرفتند و نقش دانشجویان ونهادهای غیردولتی در بروز آنها پررنگ بود .

تحرکات سیاسی ای که منجر به کودتاهای مخملی شده به طور مستقیم وغیر مستقیم ، مورد حمایت آمریکا وارپای غربی است . از نمونه های برجسته این کودتاهای آمریکایی ، می توان به انقلاب پنجم اکتبر2000 در صربستان ، انقلاب گل رز ، 2003 در گرجستان ، انقلاب نارنجی 2004 در اوکراین ، انقلاب گل لاله 2005 در قرقیزستان ، اشاره کرد .

بنیاد جورج سوروس ، بنیاد جامعه باز ، بنیاد اعانه ملی برای دموکراسی ، بنیاد کارنگی ، مرکز بین المللی محققان وودرو ویلسون وصندوق آلمانی مارشال ، از جمله اهرم های فشار برای انجام چنین کودتاهایی هستند که زیر نظر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، فعالیت می کنند .

 


نوشته شده در سه شنبه 88/8/19ساعت 11:52 عصر توسط سید مهدی ماجدی نظرات ( ) |



Design By : ParsSkin.com