سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کارون

در کافى مى‏نویسد روزى سفیان بر آن حضرت وارد شد، دید امام جامه سفید و لطیف و زیبایى پوشیده، اعتراض کرد و گفت یا ابن رسول اللَّه سزاوار تو نیست که خود را به دنیا آلوده سازى، امام به او فرمود: ممکن است این گمان براى تو از وضع زندگى رسول خدا و صحابه پیدا شده باشد. آن وضع در نظر تو مجسم شده و گمان کرده‏اى این یک وظیفه‏اى است از طرف خداوند مثل سایر وظایف، و مسلمانان باید تا قیامت آن را حفظ کنند و همان‏طور زندگى کنند. اما بدان که این‏طور نیست. رسول خدا در زمانى و جایى زندگى مى‏کرد که فقر و تنگدستى مستولى بود، عامه مردم از داشتن وسایل و لوازم اولیه زندگى محروم بودند. اگر در عصرى و زمانى وسایل و لوازم فراهم شد، دیگر دلیلى براى آن طرز زندگى نیست، بلکه سزاوارترین مردم براى استفاده از موهبتهاى الهى، مسلمانان و صالحانند نه دیگران ... .

یک اصل ثابت و تغییرناپذیر این است که یک نفر مسلمان باید زندگى خود را از زندگى عمومى جدا نداند، باید زندگى خود را با زندگى عموم تطبیق دهد. معنى ندارد درحالى که عموم مردم در بدبختى زندگى مى‏کنند عده دیگر با مستمسک قراردادن «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللَّهِ الَّتى اخْرَجَ لِعِبادِهِ وَالطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ» در دریاى نعمت غوطه‏ور بشوند هرچند فرض کنیم که از راه حلال به چنگ آورده باشند.

خود امام صادق سلام اللَّه علیه که به اقتضاى زمان، زندگى را بر خاندان خود توسعه داده بود، یک وقت اتفاق افتاد که نرخ خواربار ترقى کرد و قحط و غلا پدید آمد. به خادم خود فرمود چقدر آذوقه و گندم ذخیره موجود داریم؟ عرض کرد: زیاد داریم، تا چند ماه ما را بس است. فرمود همه آنها را ببر و در بازار به مردم بفروش. گفت اگر بفروشم دیگر نخواهم توانست گندمى تهیه کنم. فرمود لازم نیست، بعد مثل سایر مردم روز به روز از نانوایى تهیه خواهیم کرد، و دستور داد از آن به بعد خادم نانى که تهیه مى‏کند نصف جو و نصف گندم باشد، یعنى از همان نانى باشد که اکثر مردم استفاده مى‏کردند. فرمود: من تمکن دارم به فرزندان خودم در این سختى و تنگدستى نان گندم بدهم، اما دوست دارم خداوند ببیند من با مردم مواسات مى‏کنم.

این دین زیبایمان واین منش ورفتار کریمانه پیشوایمان اما درعصر حاضر بارها رهبرمعظم رهبرى درجمع مسئولین کشورى درباره ى ساده زیستى مطالبى کافى و وافى سخنرانى فرموده اند که اگر درکم کردن مشکلات معیشتى مردم با موانعى روبرو هستند وبا تصویب واعمال قوانینى سعى در بر]وردن نیازهاى مردم هستند مى توانند با ساده زیستى تاثیر شگرفى درروحیه مردم بگذارند اما کو ? گوش شنوا وروحیه جهادى


نوشته شده در دوشنبه 88/7/20ساعت 5:23 عصر توسط سید مهدی ماجدی نظرات ( ) |



Design By : ParsSkin.com